Spalio 10 – Pasaulinė psichikos sveikatos diena

Psichikos sveikata – tai geros savijautos būsena, leidžianti žmogui realizuoti savo gebėjimus, įveikti gyvenimo sunkumus, produktyviai dirbti bei prisidėti prie visuomenės vystymosi (World Health Organization, 2005). Gera psichikos sveikata nėra tik psichikos ligos ar sutrikimo nebuvimas. Gerą psichikos sveikatą taip pat rodo žmonių gebėjimas užmegzti ir palaikyti santykius, išreikšti save būdais, teikiančiais malonumą pačiam žmogui ir aplinkiniams, gebėjimas pačiam daryti sprendimus ir už juos atsakyti. Neretai žmonės mėgina ignoruoti ženklus, atspindinčius psichinės sveikatos sutrikimus. Stengiamasi prasiblaškyti, užsiimama savigyda, vartojamos priklausomybę skatinančios medžiagos. Mėginama maskuoti išgyvenimus, manant, jog viskas ir taip išsispręs. Kartais tiesiog priimama pozicija „toks gyvenimas“. Ką mes galime padaryti, pagelbėdami sau išlaikyti gerą psichikos sveikatą?

 

Pirmiausia, gera žinia – Jūs neprivalote jaustis blogai, o norint pagerinti emocinę būseną, prireiks šiek tiek Jūsų pačių pastangų. Kokie požymiai gali rodyti, jog susiduriate su psichikos sveikatos sutrikimais:

  • Stebėkite savo nuotaiką – gal jūs liūdni, nerimastingi, baimingi, gal juntate kaltę, greit susierzinate? Jaučiatės apatiški ir norite atsiriboti nuo visko ar kaip tik puolate į vis naujas veiklas, kurios greit nebedomina?
  • Įvertinkite savo veiklos ypatumus – kokia jūsų dėmesio koncentracija? Ar greičiau pavargstate? Ar pastebite atminties sutrikimus? Gal kasdieniai sunkumai atrodo nebeįveikiami?
  • Gal pastebite miego, apetito pokyčius, gal išryškėja įvairūs somatiniai negalavimai?

 

Pravartu atsižvelgti ir į tam tikrus psichikos sveikatos sutrikimų rizikos veiksnius – paveldimumą, ankstesnių psichikos sveikatos sutrikimų epizodus, somatinius sutrikimus, frustruojančius gyvenimo įvykius (netektys, skyrybos, finansiniai ar šeiminiai sunkumai). Svarbu įvertinti socialinių ryšių kokybę ar jų nebuvimą, ankstesnes gyvenimiškas patirtis.

Neleidžiant sau kreiptis pagalbos, galima susidurti su nemaloniomis psichikos sveikatos sutrikimų pasekmėmis: sumažėjusiu pasitenkinimu gyvenimu, tarpasmeninių santykių sunkumais, izoliacijos jausmo išgyvenimu, finansiniais sunkumais, destruktyviu elgesiu tiek savo, tiek aplinkinių atžvilgiu, sveikatos sutrikimais ir t.t.

 

Kaip palaikyti gerą psichikos sveikatos būseną?

  • Rūpinimasis savimi.
  • Reguliari sveikatos priežiūra.
  • Atkreipkite dėmesį į rizikos veiksnius, stebėkite pokyčius.
  • Kreipkitės pagalbos, nelaukdami, kol Jūsų būsena taps išties nepakenčiama.

 

Kodėl mes kreipiama nepakankamai dėmesio į savo psichinę sveikatą:

  • Neretai emociniai sunkumai yra kur kas labiau nuvertinami, palyginus su fiziniais negalavimais. Kartais baiminamasi neigiamo aplinkinių požiūrio.
  • Kai kurie žmonės klaidingai mano, jog susidurti su emociniais sunkumais yra gėdinga. Jie verčiau būna linkę maskuoti pažeidžiamumą nei ieškotipagalbos.
  • Šiuolaikiniame pasaulyje mes neretai ieškome paprastų atsakymų sudėtingiems klausimams. Kartais atrodo lengviau išgerti tabletę nei pamėginti įsigilinti į problemos esmę.
  • Kai kurie žmonės mano, jog kokybiška psichologinė pagalba būtinai kainuoja nemažas sumas. O iš tiesų, įmanoma rasti kiekvienam prieinamą sprendimą, tačiau nepradėjus nieko keisti, niekas ir nepasikeis.

 

Kuo pokalbis su psichologu gali pagelbėti?

 

Medicinos psichologas neturi išankstinės nuomonės apie tai, kaip jūs turėtumėte galvoti ar jaustis. Jis klausysis to, ką išsakote, ir, ne ką mažiau svarbu, gali išgirsti tai, apie ką nutylite patys sau. Jis nesmerks, nekritikuos, neįskaudins.

Jei išmėginote Jums žinomus būdus, tačiau jie nesuteikia norimo efekto, nemanote gyvenąs tokį gyvenimą, kokį norėtumėte gyventi, pasvarstykite apie galimybę kreiptis į psichikos sveikatos specialistą.

 

Atgal