Vaiko elgesio paskatinimo sistema – geriausias būdas įvesti tvarką neklaužados gyvenime
Vienas dažniausių į mane besikreipiančių tėvų nusiskundimų: „mano vaikas neklauso, padėkite, kad jis pradėtų klausyti“. Iš tiesų kartais vaikai specialiai pažeidinėja namų taisykles, stengiasi prieštarauti tėvams, kurti namuose chaosą. Kodėl taip yra? Priežasčių gali būti įvairių, reikia pabendrauti su vaiku ilgesnį laiką, kad suprasčiau, kaip jis suvokia save, savo šeimą ir pasaulį.
Viena dažniausių besipriešinančio elgesio priežasčių – tokiu būdu vaikas siekia savo tikslų. Besipriešinančiu elgesiu vaikas paprastai nušauna du zuikius – jis gauna tai ko nori (pavyzdžiui, kantrybę praradę tėvai leidžia veikti tai, ką vaikas nori veikti, arba nuperka norimą pirkinį), be to sulaukia tėvų dėmesio. Nors tėvų barimas, klausinėjimas „kodėl tu taip darai?“, bausmės mums neatrodo malonus dalykas, tačiau vaikui, bandančiam suprasti „kas aš esu ir ką aš galiu?“ kartais tokia patirtis atrodo visai patraukli. Pavyzdžiui, taip elgdamasis vaikas supranta kad: „aš esu blogas vaikas, aš galiu išvesti mamą iš kantrybės, kad nusiraminčiau ji leidžia man žaisti kompiuteriu“.
Paprastai „blogo vaiko“ vaidmenį prisiima tie vaikai, kurie netiki, kad gali būti „gerais vaikais“, kitaip tariant, netiki, kad savo gerais darbais jie gali pasiekti tai, kas jiems reikalinga. Neretai tai būna mylimi ir tėvų rūpestingai prižiūrimi vaikai. Tačiau jie tiesiog nemano, kad gėrybės, kurias gavo priklauso nuo jo paties. Pavyzdžiui, vaikas galvoja: „į zoologijos sodą važiavome, nes buvo savaitgalis, naują mašinėlę man nupirko, nes mamai buvo gera nuotaika, močiutė atvežė saldainių, nes atvažiavo į svečius“. Ir nors toks vaikas yra viskuo aprūpintas, tačiau jis nesijaučia savarankiškas, nesijaučia pats kažką galintis.
Štai kodėl geriausias būdas sustabdyti vaiko pažeidėjišką elgesį yra elgesio paskatinimo sistema. Ši sistema remiasi principu, kad mes aiškiai apibrėžiame, kokio elgesio tikimės iš vaiko ir kokių apdovanojimų vaikas sulauks už tokio elgesio laikymąsi. Ši sistema veikia geriau nei bausmės, nes 1) nuo vaiko nuklijuojama „blogo vaiko etiketė“, jis pajunta, kad gali elgtis tinkamai, jo elgesys bus pastebėtas ir apdovanotas; 2) vaikas pajunta, kad namuose yra tvarka ir ši tvarka yra jam naudinga. Dažnai į pažeidinėjimą linkę vaikai gyvena chaose – savo pažeidėjišku elgesiu jie kelia namuose sąmyšį, o netikėtos pykstančių tėvų bausmės įneša dar daugiau chaoso į vaiko vidinį pasaulį. Tačiau vienas reikalingiausių dalykų vaikams – ribų pojūtis. Ribos suteikia saugumo pojūtį, o tai yra vienas reikalingiausių dalykų augančiam vaikui.
Kaip namuose įvesti elgesio paskatinimo sistemą?
1) Užrašytas žodis yra galiojantis žodis. Paskirkite vietą namuose, kur kabės du lapai. Pirmajame lape bus užrašyta, kokio elgesio tikimės iš vaiko. Antrajame lape galėsite surašyti visas savaitės dienas ir žymėti tos savaitės pliusus, atsižvelgiant į tai, ar vaikui pavyko įgyvendinti tai, ką sutarėme, kad jis įgyvendins. Pavyzdžiui.
+ Vaikas elgėsi tinkamai
v Vaikas kartais elgėsi truputį netinkamai
0 vaikas elgėsi netinkamai
|
Kokio elgesio tikimės iš vaiko
|
Įvertinimas |
Rytas |
Išlipti iš lovos iki 06.30 Pasikloti lovą Pasakyti „Labas rytas“ Būti susiruošus mokyklai iki 07.30
|
|
Diena mokykloje |
Mandagiai žaisti su bendraklasiais Daryti kiekvieną užduotį, kurią mokytoja duoda Užsirašyti, kas užduota namų darbams |
|
Po pamokų Nuo 3 iki 6 |
Pavalgius pietus suplauti indus Paruošti namų darbus Mandagiai kalbėti su broliu
|
|
Vakare nuo 6 iki 9 |
Padėti mamai ruošti vakarienę Susikrauti kuprinę Iki 9 valandos susiruošus gulėti lovoje
|
|
Kartu su vaiku aptarkite, kokio elgesio iš jo tikitės. Pradžioje reikalavimai turėtų būti nedideli ir lengvai įgyvendinami. Siūlau žymėti pliusus už dienos laikotarpius. Pavyzdžiui, pateiktame pavyzdyje galite matyti, kad vaikas gauna įvertinimus už 4 dienos dalis – rytą, laiką mokykloje, popietę ir vakarą. Pasistenkite pareigas suformuluoti teigiamomis sąvokomis. Pavyzdžiui, vietoje „nesimušti su broliu“ įrašiau „mandagiai kalbėtis su broliu“. Kai taisyklės suformuluotos teigiamai, vaikui lengviau susikurti viziją – kokiu jis nori ir gali būti.
Kartu su vaiku sugalvokite, kokių apdovanojimų jis sulauks už tinkamą elgesį. Geriausiai apdovanojimai veikia kai jie būna dieniniai ir savaitiniai, pavyzdžiui
Jeigu per dieną vaikas surinks 4 pliusus kitą dieną jis galės pažaisti kompiuteriu.
Jeigu šią savaitę vaikas surinks 15 pliusų eisim sekmadienį į kiną
Jeigu šią savaitę surinks 20 pliusų eisim sekmadienį į kiną ir pirksim spragėsių bei limonado.
Kaip rašyti įvertinimus:
Labai svarbu, kad elgesio įvertinimai būtų rašomi tada kai tėvai ir vaikai yra ramūs, turi bent kelias minutes laiko ramiam pokalbiui. Nerašykite įvertinimo kai vaiko nėra šalia – vaikas turi suprasti, kodėl gavo būtent tokį įvertinimą. Geriausia, jeigu vertinimai būtų rašomi 3-4 kartus per dieną, bet jeigu esate labai užimti, galite rašyti įvertinimus tik vakare. Pavyzdžiui, po bendros vakarienės galite įrašyti įvertinimus ir paaiškinti vaikui dėl ko jam skiriami tokie, o ne kitokie įvertinimai.
Kaip vaikai reaguoja į įvertinimo sistemą
Paprastai vaikai šią iniciatyvą priima noriai, nes džiaugiasi matydami kaip lengvai gali pasiekti apdovanojimus. Didelė tikimybė, kad po kelių savaičių ateis laikas kai vaikas surinks kelis 0, negaus apdovanojimo ir tada prasidės maištas. Gali būti, kad vaikas sakys, jog jam nebesvarbu ir specialiai nebesieks įvertinimų. Kai taip nutinka, svarbiausia tėvų užduotis – neišsigąsti ir nepasiduoti, o kantriai ir ramiai toliau taikyti sistemą. Labai didelė tikimybė, kad po kelias dienas trunkančios krizės vaikas vėl pradės siekti įvertinimų.
Kokią naudą jūsų šeimai atneš elgesio paskatinimo sistema:
Niekada nepamirškite, koks yra ugdymo tikslas – mes nenorime, kad vaikas būtų tik paklusnus ir niekam neužkliūnantis. Mes norime, kad vaikas būtų laimingas, augdamas tobulėtų ir džiaugtųsi savo pasiekimais. Dėl to valandėles prie įvertinimo lapo ar apdovanojimų laiką skirkite pasidžiaugimui savo vaiku ir savimi. Sėkmės!
Psichologė Rugilė Kazlauskaitė
Atgal